۱۳۹۲-۹-۸، ۰۷:۲۸ عصر
بازاندیشی در آموزش درس «آشنايي با معماري
معاصر *»
)در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگا ههای ایران(
سعيد حقير** 1، يلدا شوهاني زاد 2
1 استاديار دانشكده معماري، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 مدرس مؤسسه آموزش عالی غيرانتفاعی و غيردولتی علاءالدوله سمنانی، گرمسار، ایران.
)تاریخ دریافت مقاله: 17 / 3/ 91 ، تاریخ پذیرش نهایی: 15 / 7/ 91 (
چکیده
آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر »، كه در قالب دو واحد درسي الزامی براي دانشجويان كارشناسي رشته معماري ارائه
م يشود، بر متدهاي متفاوتي در دانشگا ههاي ايران استوار است. از این متدها، مدرسین عمدتا به دو گرايش بيشتر توجه م ينمایند:
گروهي آن را درسي «مفهومي » و «بينشي » و متفاوت از دروس تاريخ معماري تلقي كرده و گروهي ديگر نيز آ نرا درسي «دانشي »
و مبتني بر دروس تاريخ معماري می دانند. گروهی نیز معتقدند كه اساسا مسئله این درس به ميزان كمّي واحدهای آن مربوط
است. اختلاف نظر بر سر «دوره زماني » مورد مطالعه در این درس در متد دوم نيز موضوعی بسيار بحث برانگيز است. تعريف واژه
«معاصر » از ترجمان لغوي تا معناي خاص آن، دوره بند يهاي متفاوتي را در تدوين شرح درس براي اساتيد ايجاد م ينمايد. به
علاو ه نكته مغفول در تمام حال تهاي بالا، موضوع مهم و اغلب از قلم افتاد هی «معماري معاصر ايران » است. مقال هی حاضر در
نظر دارد تا با مورد مطالعه قراردادن دقيق مت دهاي آموزشي اين درس در دانشگا ههاي كشور و مقايس هی آن با برخي از دانشگا ههاي
مطرح جهان، به بررسي كمّي و يكفي جايگاه، تعداد واحدهاي آموزشي و متدهاي آموزشي اين درس پرداخته تا از آن طريق بتواند
در ارتقای آموزش مباحث نظري در رشته معماري مؤثر واقع شود.
معاصر *»
)در مقطع کارشناسی رشته معماری در دانشگا ههای ایران(
سعيد حقير** 1، يلدا شوهاني زاد 2
1 استاديار دانشكده معماري، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 مدرس مؤسسه آموزش عالی غيرانتفاعی و غيردولتی علاءالدوله سمنانی، گرمسار، ایران.
)تاریخ دریافت مقاله: 17 / 3/ 91 ، تاریخ پذیرش نهایی: 15 / 7/ 91 (
چکیده
آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر »، كه در قالب دو واحد درسي الزامی براي دانشجويان كارشناسي رشته معماري ارائه
م يشود، بر متدهاي متفاوتي در دانشگا ههاي ايران استوار است. از این متدها، مدرسین عمدتا به دو گرايش بيشتر توجه م ينمایند:
گروهي آن را درسي «مفهومي » و «بينشي » و متفاوت از دروس تاريخ معماري تلقي كرده و گروهي ديگر نيز آ نرا درسي «دانشي »
و مبتني بر دروس تاريخ معماري می دانند. گروهی نیز معتقدند كه اساسا مسئله این درس به ميزان كمّي واحدهای آن مربوط
است. اختلاف نظر بر سر «دوره زماني » مورد مطالعه در این درس در متد دوم نيز موضوعی بسيار بحث برانگيز است. تعريف واژه
«معاصر » از ترجمان لغوي تا معناي خاص آن، دوره بند يهاي متفاوتي را در تدوين شرح درس براي اساتيد ايجاد م ينمايد. به
علاو ه نكته مغفول در تمام حال تهاي بالا، موضوع مهم و اغلب از قلم افتاد هی «معماري معاصر ايران » است. مقال هی حاضر در
نظر دارد تا با مورد مطالعه قراردادن دقيق مت دهاي آموزشي اين درس در دانشگا ههاي كشور و مقايس هی آن با برخي از دانشگا ههاي
مطرح جهان، به بررسي كمّي و يكفي جايگاه، تعداد واحدهاي آموزشي و متدهاي آموزشي اين درس پرداخته تا از آن طريق بتواند
در ارتقای آموزش مباحث نظري در رشته معماري مؤثر واقع شود.
پکیج ویژه مرحله اول کنکور ارشد طراحی شهری 94
طراحی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 9000 تست
پکیج ویژه مرحله اول برنامه ریزی شهری 94
برنامه ریزی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 6000 تست
همکاری در فروش فایل و پروژه های شما:
[img=0x0]http://up.iranshahrsaz.com/uploads/iranshahrsaz.com_urbanshop2.gif[/img]
طراحی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 9000 تست
پکیج ویژه مرحله اول برنامه ریزی شهری 94
برنامه ریزی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 6000 تست
همکاری در فروش فایل و پروژه های شما:
[img=0x0]http://up.iranshahrsaz.com/uploads/iranshahrsaz.com_urbanshop2.gif[/img]