رییسجمهوری از صاحبنظران و کارشناسان شهرسازی خواست با همفکری و هماندیشی، شیوه کنونی شهرسازی و آپارتماننشینی را تغییر دهند.
رییسجمهوری با تاکید بر اینکه باید 50 سال آینده شهرسازی ایران را ترسیم کنیم، از صاحبنظران و کارشناسان شهرسازی خواست با همفکری و هماندیشی، شیوه کنونی شهرسازی و آپارتماننشینی را تغییر دهند.محمود احمدینژاد این مطلب را در مراسم جشن درختکاری و افتتاح دو هزار هکتار طرح جنگلکاری در تپههای وردآورد (منطقه 22 تهران) ذکر کرد. وی با بیان اینکه نسبت زندگی مردم ایران در آپارتمانها با شهرهای دنیا تفاوت زیادی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر هزینههای زندگی شهری بسیار افزایش یافته و همه ساله این هزینهها همسو با افزایش هزینههای مدیریت شهری روند صعودی مییابد.
رییسجمهوری با تاکید بر اینکه نمیتوان با افزایش هزینههای مدیریت شهری، زندگی راحتی برای مردم فراهم کرد، افزود: آیا نمیتوان مدل شهرسازی را به گونهای تغییر داد که مردم خود متولی ایجاد فضای سبز باشند و با کاهش هزینههایشان در ویلاها زندگی کنند؟
احمدینژاد با بیان اینکه باید به دنبال راهحلهایی باشیم که از تحولات جمعیتی و جابجایی جلوگیری کند، تصریح کرد: با وجود آنکه برنامههای مدیریت شهری همچون تسهیل حملونقل عمومی برای سالهای آینده برنامهریزی و اجرایی میشود تا بار ترافیکی کاهش یابد اما این برنامهها به دلیل اینکه تحولات ترافیکی و افزایش هزینههای شهری پیشگام از برنامههای در حال اجرا است، نمیتوان به نتیجه رسید. وی با اشاره به اقدامات شهرداری در ایجاد کمربند فضای سبز پیرامون تهران، افزود: حفظ و توسعه درختکاری یک ماموریت دایمی است که سبب افزایش بارندگی میشود.
رییسجمهوری روز درختکاری را روز سبزتر کردن کشور دانست و گفت: درخت در چرخه زیستی انسان نقش حساس و مهمی دارد چرا که نگهدارنده آب و تلطیف کننده هوا است.
احمدینژاد با اشاره به متوسط بارندگی در کشور که 250 میلیمتر است، اظهار داشت: هرچه در کشور درختکاری کنیم، باز هم کم است. وی درختکاری در تهران را بزرگترین هدیه به مردم این شهر و بشریت دانست و از مسوولان شهرداری برای تکمیل کمربند سبز تهران تشکر کرد.
رییسجمهوری در عین حال تصریح کرد که دولت در حد توان در اجرای این طرح کمک خواهد کرد.
احمدینژاد سپس با اشاره به مشکلات مهم تهران از جمله آلودگی هوا یادآور شد: تردیدی نیست که یکی از منابع اصلی تولید آلودگی هوا در تهران حملونقل است. وی با بیان اینکه انصافا بخش حملونقل در تهران گسترش خوبی داشته است، تاکید کرد که باید این مساله همچنان توسعه یابد.
به گفته رییسجمهوری تاکنون سرمایهگذاریهای مختلفی برای توسعه حملونقل عمومی در شهر تهران از منابع ملی، منابع شهرداری و همچنین تسهیلات اخذ شده از منابع مختلف انجام شده است اما سرعت تحولات ترافیکی در تهران جلوتر از رشد تاسیسات حملونقلی است.
احمدینژاد در ادامه استفاده از وسایل گرمایشی شهری در تهران را از دیگر منابع آلودگی هوای این شهر ذکر کرد و گفت: بهطور متوسط روزانه در تهران 12 تا 13 میلیون لیتر بنزین سوزانده میشود که با سرد شدن هوا به این میزان 40 تا 45 میلیون لیتر سوخت دیگر در اثر استفاده از وسایل گرمایشی اضافه میشود. وی یادآور شد در مدت فصل پاییز و زمستان که آلودگی هوای تهران افزایش مییابد، مصرف سوخت در وسایل گرمایشی چهار برابر مصرف سوخت حملونقل است.
رییسجمهوری سپس با طرح این سوال که تا کی و به چه میزان شهرداری باید هزینههای سنگین توسعه فضای سبز و رفع آلودگی هوا و اصلاح روشهای حملونقل را بپردازد، افزود: چه کسی گفته است هشت میلیون نفر باید در 700 کیلومتر مربع زندگی کنند؟
وی با تاکید بر اینکه ریشه برخی از مشکلات را باید در شیوههای شهرسازی خود جستوجو کنیم، افزود: چه کسی گفته است مردم در زندانهایی به نام آپارتمان 60 تا 100 متری زندگی کنند؟ ضمن آنکه چرا باید یک فرد در تهران تمام آینده خود را برای خرید یک آپارتمان پیشفروش کند؟
احمدینژاد ادامه داد: اکنون هزینههای زندگی در یک شهر آنقدر افزایش یافته که بیشتر مردم برای داشتن حداقل زندگی باید تمام زندگیشان را بفروشند، از اینرو پس کِی زندگی کنند و از زندگیشان لذت ببرند؟
رییسجمهوری با تاکید بر اینکه راه فراری برای این مساله وجود دارد، افزود: بیش از 160 میلیون هکتار در کشور وجود دارد که 36 میلیون آن قابل کشاورزی است و 100 میلیون آن ارتفاعات و کویر است.
وی تاکید کرد آیا نمیتوان پنج میلیون هکتار از این وسعت را به زندگی مردم اختصاص داد تا آنها به نحوی که دوست دارند در ویلاها زندگی کنند؟
احمدینژاد سپس به اقدامات شهرداری تهران در توسعه فضای سبز اشاره کرد و شهرداری تهران را قویترین شهرداری کشور برشمرد.
رییسجمهوری با بیان اینکه باید سالانه 500 هزار هکتار فضای سبز در کشور ایجاد شود، اقدام کنونی در توسعه فضای سبز را ناکافی دانست و گفت: برای رسیدن به رقم مورد نظر چارهای نیست جز اینکه مردم نیز وارد این عرصه شوند تا خود متولی ایجاد فضای سبز شده و همچنین هزینههای زندگیشان را کاهش دهند. وی با اشاره به توسعه فضای شهری در تهران، اقدامات انجام شده برای حفظ محدوده دشت تهران را کافی ندانست و اظهار داشت: با وجود آنکه اقدامات زیادی برای حفظ دشت تهران انجام شده اما به دلیل محدودیتهای موجود در تهران، این دشت تخریب و توسعه یافته است.
احمدینژاد تاکید کرد: وقتی محدودیتهای شدید در شهر تهران اعمال میشود و در نتیجه راهی برای حرکت طبیعی مردم قرار نمیدهیم، آثار تخریبی دشت تهران در جاهای مختلف خود را نشان میدهد.
رییسجمهوری با بیان اینکه چه اشکالی دارد تهران را به سمت شرق گسترش دهیم، هزینههای این طرح را کمتر از تخریب فضای شهری تهران دانست. وی سپس به وسعت 200 هزار هکتاری در کشور برای زندگی مردم اشاره کرد و گفت: اگر به هرکس هزار متر داده شود تا در آنجا با ایجاد یک باغ و سیستمهای درختکاری و آبیاری مجهز زندگی ویلایی خوبی داشته باشند، در آن صورت مدل زندگی شهرنشینی تغییر کرده و فضای سبز نیز توسعه مییابد.
احمدینژاد با یادآوری اینکه در حال حاضر تمام هزینههای اداره شهر بر دوش شهرداری است، افزود: وقتی عوارض ساختمانی را برای تامین هزینههای اداره شهر افزایش میدهیم، در نتیجه خود به خود قیمت ساختمان نیز افزایش مییابد که این مساله نیز فشار مضاعفی بر مردم وارد میکند، در حالی که تمام این تصمیمها برای کاهش مشکلات مردم و بهبود زندگی آنها است.
** دولت در حد توان به کلانشهرها کمک میکند
رییسجمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت هرچه توانسته به کلانشهرها کمک کرده است، تاکید کرد: اما با این وجود همچنان به کمکهای خود ادامه خواهیم داد، هرچند که هزینههای زیادی نیز بر دوش دولت است و باید به فکر مرزنشینان، آموزش، بهداشت، دفاع، صنعت و کشاورزی و... هم بود.
احمدینژاد با اشاره به تصویب لایحه ساماندهی حملونقل عمومی در طی دولت نهم در مجلس شورای اسلامی، افزود: هنوز بودجه سالانه 10 هزار میلیارد تومانی مورد نظر بر اساس این مصوبه محقق نشده است و امیدواریم که در آینده بتوان این بودجه را محقق ساخت. وی در ادامه از شهرداری تهران خواست برای توسعه حملونقل عمومی تا حد امکان از منابع و وامهای نامحدود استفاده کند که دولت بازپس دادن 50 درصد آن را تضمین میکند.
رییسجمهوری همچنین از شورای شهر و شهرداری تهران خواست برای شهرسازی تهران مدلی طراحی کنند تا بتوان پاسخگوی نیازهای کنونی تهران بود.
احمدینژاد با تاکید بر اینکه این کار شدنی است، افزود: برای این منظور حتی تمام منابع طبیعی شهر تهران در اختیار شورای شهر و شهرداری قرار داده میشود. وی در ادامه با اشاره به مشکلات کنونی شهر تهران، نبود راه های دسترسی در برخی از مناطق جنوبی تهران را یکی دیگر از مشکلات مهم این کلانشهر ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه صاحبنظران تاکید کردهاند حادثه طبیعی در شهر تهران در راه است، شهرداری تهران که مدیریت بحران شهری را برعهده دارد چگونه میخواهد در مناطق 10، 16، 19 و جنوبی تهران مدیریت بحران کند؟
رییسجمهوری راههای دسترسی در این مناطق را بسیار سخت دانست و گفت: با این حال شهرداری تهران در حال اصلاح راههای دسترسی و نوسازی بافت این مناطق است.
منبع:www.shasa.ir
رییسجمهوری با تاکید بر اینکه باید 50 سال آینده شهرسازی ایران را ترسیم کنیم، از صاحبنظران و کارشناسان شهرسازی خواست با همفکری و هماندیشی، شیوه کنونی شهرسازی و آپارتماننشینی را تغییر دهند.محمود احمدینژاد این مطلب را در مراسم جشن درختکاری و افتتاح دو هزار هکتار طرح جنگلکاری در تپههای وردآورد (منطقه 22 تهران) ذکر کرد. وی با بیان اینکه نسبت زندگی مردم ایران در آپارتمانها با شهرهای دنیا تفاوت زیادی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر هزینههای زندگی شهری بسیار افزایش یافته و همه ساله این هزینهها همسو با افزایش هزینههای مدیریت شهری روند صعودی مییابد.
رییسجمهوری با تاکید بر اینکه نمیتوان با افزایش هزینههای مدیریت شهری، زندگی راحتی برای مردم فراهم کرد، افزود: آیا نمیتوان مدل شهرسازی را به گونهای تغییر داد که مردم خود متولی ایجاد فضای سبز باشند و با کاهش هزینههایشان در ویلاها زندگی کنند؟
احمدینژاد با بیان اینکه باید به دنبال راهحلهایی باشیم که از تحولات جمعیتی و جابجایی جلوگیری کند، تصریح کرد: با وجود آنکه برنامههای مدیریت شهری همچون تسهیل حملونقل عمومی برای سالهای آینده برنامهریزی و اجرایی میشود تا بار ترافیکی کاهش یابد اما این برنامهها به دلیل اینکه تحولات ترافیکی و افزایش هزینههای شهری پیشگام از برنامههای در حال اجرا است، نمیتوان به نتیجه رسید. وی با اشاره به اقدامات شهرداری در ایجاد کمربند فضای سبز پیرامون تهران، افزود: حفظ و توسعه درختکاری یک ماموریت دایمی است که سبب افزایش بارندگی میشود.
رییسجمهوری روز درختکاری را روز سبزتر کردن کشور دانست و گفت: درخت در چرخه زیستی انسان نقش حساس و مهمی دارد چرا که نگهدارنده آب و تلطیف کننده هوا است.
احمدینژاد با اشاره به متوسط بارندگی در کشور که 250 میلیمتر است، اظهار داشت: هرچه در کشور درختکاری کنیم، باز هم کم است. وی درختکاری در تهران را بزرگترین هدیه به مردم این شهر و بشریت دانست و از مسوولان شهرداری برای تکمیل کمربند سبز تهران تشکر کرد.
رییسجمهوری در عین حال تصریح کرد که دولت در حد توان در اجرای این طرح کمک خواهد کرد.
احمدینژاد سپس با اشاره به مشکلات مهم تهران از جمله آلودگی هوا یادآور شد: تردیدی نیست که یکی از منابع اصلی تولید آلودگی هوا در تهران حملونقل است. وی با بیان اینکه انصافا بخش حملونقل در تهران گسترش خوبی داشته است، تاکید کرد که باید این مساله همچنان توسعه یابد.
به گفته رییسجمهوری تاکنون سرمایهگذاریهای مختلفی برای توسعه حملونقل عمومی در شهر تهران از منابع ملی، منابع شهرداری و همچنین تسهیلات اخذ شده از منابع مختلف انجام شده است اما سرعت تحولات ترافیکی در تهران جلوتر از رشد تاسیسات حملونقلی است.
احمدینژاد در ادامه استفاده از وسایل گرمایشی شهری در تهران را از دیگر منابع آلودگی هوای این شهر ذکر کرد و گفت: بهطور متوسط روزانه در تهران 12 تا 13 میلیون لیتر بنزین سوزانده میشود که با سرد شدن هوا به این میزان 40 تا 45 میلیون لیتر سوخت دیگر در اثر استفاده از وسایل گرمایشی اضافه میشود. وی یادآور شد در مدت فصل پاییز و زمستان که آلودگی هوای تهران افزایش مییابد، مصرف سوخت در وسایل گرمایشی چهار برابر مصرف سوخت حملونقل است.
رییسجمهوری سپس با طرح این سوال که تا کی و به چه میزان شهرداری باید هزینههای سنگین توسعه فضای سبز و رفع آلودگی هوا و اصلاح روشهای حملونقل را بپردازد، افزود: چه کسی گفته است هشت میلیون نفر باید در 700 کیلومتر مربع زندگی کنند؟
وی با تاکید بر اینکه ریشه برخی از مشکلات را باید در شیوههای شهرسازی خود جستوجو کنیم، افزود: چه کسی گفته است مردم در زندانهایی به نام آپارتمان 60 تا 100 متری زندگی کنند؟ ضمن آنکه چرا باید یک فرد در تهران تمام آینده خود را برای خرید یک آپارتمان پیشفروش کند؟
احمدینژاد ادامه داد: اکنون هزینههای زندگی در یک شهر آنقدر افزایش یافته که بیشتر مردم برای داشتن حداقل زندگی باید تمام زندگیشان را بفروشند، از اینرو پس کِی زندگی کنند و از زندگیشان لذت ببرند؟
رییسجمهوری با تاکید بر اینکه راه فراری برای این مساله وجود دارد، افزود: بیش از 160 میلیون هکتار در کشور وجود دارد که 36 میلیون آن قابل کشاورزی است و 100 میلیون آن ارتفاعات و کویر است.
وی تاکید کرد آیا نمیتوان پنج میلیون هکتار از این وسعت را به زندگی مردم اختصاص داد تا آنها به نحوی که دوست دارند در ویلاها زندگی کنند؟
احمدینژاد سپس به اقدامات شهرداری تهران در توسعه فضای سبز اشاره کرد و شهرداری تهران را قویترین شهرداری کشور برشمرد.
رییسجمهوری با بیان اینکه باید سالانه 500 هزار هکتار فضای سبز در کشور ایجاد شود، اقدام کنونی در توسعه فضای سبز را ناکافی دانست و گفت: برای رسیدن به رقم مورد نظر چارهای نیست جز اینکه مردم نیز وارد این عرصه شوند تا خود متولی ایجاد فضای سبز شده و همچنین هزینههای زندگیشان را کاهش دهند. وی با اشاره به توسعه فضای شهری در تهران، اقدامات انجام شده برای حفظ محدوده دشت تهران را کافی ندانست و اظهار داشت: با وجود آنکه اقدامات زیادی برای حفظ دشت تهران انجام شده اما به دلیل محدودیتهای موجود در تهران، این دشت تخریب و توسعه یافته است.
احمدینژاد تاکید کرد: وقتی محدودیتهای شدید در شهر تهران اعمال میشود و در نتیجه راهی برای حرکت طبیعی مردم قرار نمیدهیم، آثار تخریبی دشت تهران در جاهای مختلف خود را نشان میدهد.
رییسجمهوری با بیان اینکه چه اشکالی دارد تهران را به سمت شرق گسترش دهیم، هزینههای این طرح را کمتر از تخریب فضای شهری تهران دانست. وی سپس به وسعت 200 هزار هکتاری در کشور برای زندگی مردم اشاره کرد و گفت: اگر به هرکس هزار متر داده شود تا در آنجا با ایجاد یک باغ و سیستمهای درختکاری و آبیاری مجهز زندگی ویلایی خوبی داشته باشند، در آن صورت مدل زندگی شهرنشینی تغییر کرده و فضای سبز نیز توسعه مییابد.
احمدینژاد با یادآوری اینکه در حال حاضر تمام هزینههای اداره شهر بر دوش شهرداری است، افزود: وقتی عوارض ساختمانی را برای تامین هزینههای اداره شهر افزایش میدهیم، در نتیجه خود به خود قیمت ساختمان نیز افزایش مییابد که این مساله نیز فشار مضاعفی بر مردم وارد میکند، در حالی که تمام این تصمیمها برای کاهش مشکلات مردم و بهبود زندگی آنها است.
** دولت در حد توان به کلانشهرها کمک میکند
رییسجمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت هرچه توانسته به کلانشهرها کمک کرده است، تاکید کرد: اما با این وجود همچنان به کمکهای خود ادامه خواهیم داد، هرچند که هزینههای زیادی نیز بر دوش دولت است و باید به فکر مرزنشینان، آموزش، بهداشت، دفاع، صنعت و کشاورزی و... هم بود.
احمدینژاد با اشاره به تصویب لایحه ساماندهی حملونقل عمومی در طی دولت نهم در مجلس شورای اسلامی، افزود: هنوز بودجه سالانه 10 هزار میلیارد تومانی مورد نظر بر اساس این مصوبه محقق نشده است و امیدواریم که در آینده بتوان این بودجه را محقق ساخت. وی در ادامه از شهرداری تهران خواست برای توسعه حملونقل عمومی تا حد امکان از منابع و وامهای نامحدود استفاده کند که دولت بازپس دادن 50 درصد آن را تضمین میکند.
رییسجمهوری همچنین از شورای شهر و شهرداری تهران خواست برای شهرسازی تهران مدلی طراحی کنند تا بتوان پاسخگوی نیازهای کنونی تهران بود.
احمدینژاد با تاکید بر اینکه این کار شدنی است، افزود: برای این منظور حتی تمام منابع طبیعی شهر تهران در اختیار شورای شهر و شهرداری قرار داده میشود. وی در ادامه با اشاره به مشکلات کنونی شهر تهران، نبود راه های دسترسی در برخی از مناطق جنوبی تهران را یکی دیگر از مشکلات مهم این کلانشهر ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه صاحبنظران تاکید کردهاند حادثه طبیعی در شهر تهران در راه است، شهرداری تهران که مدیریت بحران شهری را برعهده دارد چگونه میخواهد در مناطق 10، 16، 19 و جنوبی تهران مدیریت بحران کند؟
رییسجمهوری راههای دسترسی در این مناطق را بسیار سخت دانست و گفت: با این حال شهرداری تهران در حال اصلاح راههای دسترسی و نوسازی بافت این مناطق است.
منبع:www.shasa.ir