امتیاز موضوع:
  • 55 رأی - میانگین امتیازات: 2.89
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معلولا‌ن و مشكلا‌ت شهري‌
#1
معلولا‌ن و مشكلا‌ت شهري‌

ساختمان‌هاي عمومي به دليل خيل عظيم و متنوع مراجعه‌كنندگانشان بايد به نوعي طراحي شوند كه به ارضاي تمام نيازهاي اين گروه‌هاي متفاوت بپردازند. درصدي از افراد هر كشور را معلولين وكم‌توانان جسمي تشكيل مي‌دهند كه به دليل ارتباط آنها با جامعه (و جلوگيري از خانه‌نشيني آنها) بايد ساختمان‌هاي عمومي را به نوعي طراحي كرد كه براي اين عزيزان قابل استفاده باشد.

در بازنگري مصوبه 8/3/68 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران با عنوان <ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولين جسمي - حركتي> و ارزيابي عملكرد آن توسط كميته بازنگري متشكل از نمايندگان سازمان‌هاي مختلف از جمله وزارت كشور، وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان بهزيستي كشور، بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي، شهرداري تهران و تعدادي از استادان و صاحبنظران در اين زمينه، سه هدف به عنوان بازنگري انتخاب شد.

-1بررسي عملكرد و چاره‌جويي علمي قانوني براي رفع مشكلات اجرايي

-2ارتقاي سطح علمي ضوابط و به هنگام كردن آن با توجه به شرايط موجود كشور و تجربيات ساير كشورها در اين زمينه.

-3مشخص نمودن روش‌‌هاي آموزش و آگاه ساختن اقشار مختلف جامعه از مفاد اين ضوابط و مقررات.

جهان نيز در اين زمينه فعاليت‌هاي گسترده خود را به سال 1981 آغاز كرد و با ناميدن اين سال به عنوان سال بين‌المللي معلولين، سازمان ملل متحد به پيگيري وضعيت معلولين و افزايش ضريب فعاليت آنها در مشاركت‌هاي اجتماعي پرداخت و اقداماتي از سوي كشورهاي در حال پيشرفت با همكاري سازمان ملل و ديگر ارگان‌هاي بين‌المللي براي جلوگيري از معلوليت و توان بخشي و برابري فرصت‌ها انجام پذيرفت.

برنامه اقدام حياتي براي معلولين كه توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد در 1982 به تصويب رسيد، با هدف توجه بيشتر به معلولين در چند لايه پيشگيري از معلوليت، توان بخشي و تحقق هدف‌هاي مشاركت كامل افراد معلول در زندگي اجتماعي و برابري حقوق آنها انجام پذيرفت كه در واقع نقطه عطفي در توجه به مشكلات معلولين در سطح اجتماع بود. در بند 114 اين برنامه آمده: <به افراد معلول بايد اطمينان داده شود كه دسترسي آنان به تمامي ساختمان‌هاي عمومي و تسهيلات جديد، مجموعه‌هاي مسكوني همگاني و شبكه‌هاي حمل و نقل ميسر است، همچنين معيارهايي بايد اختيار شود كه در صورت لزوم، امكان دسترسي معلولين به ساختمان‌ها و تسهيلات عمومي موجود، مجموعه‌هاي مسكوني و حمل و نقل فراهم شود<.

ماموريت اجرايي اين برنامه در هر كشور با دولت آن كشور است و از آن جا كه در كنار معلولين جسمي - حركتي جانبازان ما هم در كشور با مشكلاتي از اين دست در مراجعه به ساختمان‌ها و مراكز عمومي مواجهند به نظر مي‌رسد كه دولت ايران بايد در اين زمينه پيگيرتر از كشورهاي ديگر باشد.

اما بر اساس تحقيقي كه دفتر فني وزارت كشور در سال 73 براي بررسي نحوه اجراي مصوبه 8/3/68 معلولين انجام داده است ما همچنان در اين بخش ضعيف هستيم و عملكرد ارگان‌هايمان تاكنون نتوانسته است به بسترسازي اين امر مهم بيانجامد.

عدم تشخيص مشكلات معلولين جسمي - حركتي از سوي مسوولين دستگاه‌هاي اجرايي در كشور، عدم ارتباط كافي وزارت‌خانه‌هاي كشور و مسكن با سازمان‌ها در كليه استان‌ها در خصوص رعايت مفاد مصوبه معلولين، نبودن تبليغات كافي براي ارتباط با افكار عمومي، عدم اطلاع اكثر مهندسين و طراحان از چنين آيين‌نامه‌اي و در نهايت عملي نشدن اين مصوبه، نتايجي است كه تحقيقات وزارت مسكن به آن رسيده است يعني در واقع ما تاكنون نپذيرفته‌ايم كه معلولين هم حق يكساني در بهره‌بري از فضاهاي شهري، ساختمان‌هاي عمومي و اداري دارند و در يك كلام ما نتوانسته‌ايم اين حق را در بحث مديريت كلان شهري به يك اصل تبديل كنيم.

اما چه اهرم‌هايي لازم است تا تصوير كسي كه بر ويلچرش در سرسراي سازماني پريشان و سردرگم از عدم راهيابي به آن ساختمان در جاي خود مانده، از پس زمينه ناخودآگاه شهرهايمان پاك شود؟

شايد آموزش اولين قدم در رسيدن به مفهوم ساختمان‌هاي عمومي قابل استفاده براي معلولين جسمي - حركتي باشد، مفهومي كه در پس كاغذبازي‌ها مدت مديدي است به فراموشي سپرده شده و تازگي‌ها به يمن چند جابه‌جايي در ساختار مديريتي كشور به پاي ميز تصميم‌گيري بازگشته است. دكتر سيمين حناچي نيز در مقاله‌اي با عنوان <نقش آگاهي عمومي و آموزش تخصصي در مناسب‌سازي محيط شهري> با اشاره به نقش پر رنگ آموزش (چه در سطح تخصصي آن كه مربوط به اهالي ساخت‌وساز كشور است و چه در سطح عمومي آن كه به روشنگري در مورد لزوم پياده شدن اين طرح مي‌انجامد) اشاره كرده است.

اتخاذ تدابير و تمهيداتي براي مطلع نمودن اقشار مختلف جامعه در مورد حقوق معلولين در معماري و شهرسازي، بهره‌گيري از قوانين و مقررات مركز تحقيقات ساختمان و مسكن در مناسب‌سازي فضاهاي عمومي براي دسترسي آسان معلولين، آگاه نمودن معلولين از حقوق خود در ساختن شهرها و ساختمان‌هاي آن و ... از اهم فعاليت‌هايي است كه شايد به كمك آنها بتوان معلولين را با شهرها دوباره آشتي داد و پاي اراده آنها را در دستيابي به حقوق شهرونديشان استوارتر كرد.

در اين ميان ساختمان‌هاي بيمارستان‌ها، بانك‌ها، پايگاه‌هاي پليس و واحدهاي آموزشي شايد در اولويت تناسب يافتن با حضور معلولين باشد و بعد از آن سازمان‌هايي كه وظيفه خدمات‌دهي و نظارت دارند در اولويت‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند.
آخرین ارسال های من :

پاسخ
 سپاس شده توسط nasi jacobes


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مكان يابي و اولويت بندي پارك هاي شهري با استفاده از روش تحليل سلسله مراتبي TOPSIS و س amindatcom 0 1,516 ۱۳۹۳-۱۰-۷، ۰۱:۰۹ عصر
آخرین ارسال: amindatcom
  مقاله بررسي ارتباط نمادهاي شهري با هويت شهر(مطالعه ي موردي: شهرگنبدكاووس Brightness 0 1,377 ۱۳۹۳-۹-۱، ۰۸:۳۳ صبح
آخرین ارسال: Brightness
  مقاله گفتماني تحليلي در ماندگاري حسينيه ها به مثابه کنش پذيري عملکردي فضاهاي عمومي شهري در alireza 1 1,259 ۱۳۹۳-۸-۱۷، ۰۷:۰۲ عصر
آخرین ارسال: alireza
  بررسي نقش سرمايه اجتماعي در توسعه شهري؛ مورد پژوهشي: شهر محلات FaTyJo0oN 2 3,163 ۱۳۹۳-۷-۱۸، ۱۲:۲۰ عصر
آخرین ارسال: FaTyJo0oN
  نقشه برداري فضاي سبز شهري با استفاده از تصاوير ماهواره اي Quick Bird msharifi 0 1,393 ۱۳۹۳-۴-۲۰، ۰۵:۳۶ عصر
آخرین ارسال: msharifi
  مديريت شبكه فاضلاب منطقه شهري كيانپارس و كيان‌آباد با طراحي ژئوديتابيس و شبكه هندسي msharifi 0 919 ۱۳۹۳-۴-۲۰، ۰۴:۵۶ عصر
آخرین ارسال: msharifi
  مقاله تحليل و مقايسهي توزيع اندازهي شهرها در سيستم شهري استان هاي حاشيه خليج فارس محمد یگانه 0 996 ۱۳۹۳-۳-۲۰، ۱۲:۰۴ صبح
آخرین ارسال: محمد یگانه
  مقاله ای در ارتباط با کيفيت زنذگي شهري lofra 0 1,295 ۱۳۹۲-۱۱-۱۶، ۰۱:۱۴ عصر
آخرین ارسال: lofra
  معرفي شاخص هاي شهر الکترونيک در راستاي توسعه پايدار شهري lofra 0 1,054 ۱۳۹۲-۱۱-۱۱، ۰۳:۲۴ عصر
آخرین ارسال: lofra
  نگاهي به تجارب موفق جهاني در خصوص محلات شهري پايدار lofra 0 1,493 ۱۳۹۲-۱۱-۱۱، ۰۳:۲۲ عصر
آخرین ارسال: lofra

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان