۱۳۹۳-۶-۷، ۱۱:۰۳ عصر
وزير راه وشهرسازي:
شهروندان را بر كالبد شهر ترجيح دهيم
شهروندان را بر كالبد شهر ترجيح دهيم
وزير راه وشهرسازي با تاكيد بر اينكه اصلي ترين مساله شهر و بلكه توسعه ملي ايران، اين است كه شهروندان را بر كالبد شهري ترجيح دهيم و قبول كنيم كه سلول تشكيل دهنده شهرها مغازه ها، ساختمان ها و فضاهاي اداري نيست بلكه شهروندان هستند.
به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، عباس آخو.ندي كه عصر روز چهارشنبه در سومين مجمع مشورتي رؤساي شوراهاي اسلامي كلانشهرها و مراكز استانها در ساختمان شهيد دادمان سخن مي گفت با اشاره به اينكه اگر شهروندان را محور قرار دهيم اتفاقات ديگري رخ مي دهد، يادآور شد: شهروندان در شهري همچون تهران فداي توسعه كالبد شهري مي شوند و در بسياري از شهرها، شهروندان فداي توسعه بي رويه و اميال افرادي همچون سوداگران مي شوند.
[align=justify][align=justify]وزير راه و شهرسازي با يادآوري اينكه نظام گفتگوي شهري در دولت شهرها از عصر باستان در كشورمان مطرح بو.ده است، ابراز داشت: از معماري زياد صحبت مي شود اما آيا آن شامل دستورات شهرداري، ضوابط مشاور، مصوبات شهرسازي و غيره است؟
[align=justify][align=justify]وي ادامه داد:معماري در واقع سبك زندگي افراد است كه مردم انتخاب مي كنند و معماري نگاه مردم به زندگي و جهان بيني آنها به شهر و حس تعلق آنها به محل زندگيشان را شامل مي شود.
[align=justify][align=justify]آخوندي گفت: مشكل ما اين است كه به كالبد نگاه مي كنيم و تصور مي كنيم همه چيز قابل خريد و فروش است و حس تعلق در آنها وجود ندارد كه در واقع كالبد بر ما غلبه مي كند و ما فداي كالبد مي شويم.
[align=justify]وزيرراه و شهرسازي تصريح كرد: واقعيت اين است كه در شهري كه ما به آن حس تعلق نداريم در تحليل فضاي زيستي با يكديگر مسابقه مي گذاريم و اين شيوه بيانگر نوعي عصيانگري اجتماعي است.
[align=justify][align=justify]وي افزود: بهتر است كمي به عقبتر برگرديم شايد بتوانيم براي بسياري از دردها راه حل هاي بهتري پيدا و چاره انديشي كنيم و قبول كنيم كه اتفاقاتي رخ داده و با جهان و زندگي مدرن روبرو هستيم كه اين نوع زندگي بر سيستم كسب وكار، نحوه طراحي شهري، سيستم حمل ونقل، معيشت و سازمان و نظام شهر تاثير مي گذارد.
[align=justify][align=justify]آخوندي ابراز داشت: زندگي مدرن موجب شده است كه واحدهاي مسكوني نسبت به 20 و يا 40 سال پيش كوچكتر شوند در حالي كه نياز داريم تا كيفيت زندگي ارتقا يابد و خدمات شهرها تغيير يابد؛ در حالي كه فضاهاي زيستي ما آب مي رود.
[align=justify]مساله اين است؛ نظام حكمرايي محلي[align=justify]
[align=justify]وي تاكيد كرد: اصلي ترين مساله ما طرح جامع و طرح تفصيلي نيست بلكه نظام حكمرايي محلي است در مديريت يكپارچه شهري ماموريتي از طرف بالادستي با منابع محدود و با كارمشخص واگذار مي شود تا شهروندان بتوانند در حكمروايي محلي در تداوم منافع ملي تصميم گيري كنند و در شرح خدمات كميسيون هفتم هيأت دولت از حكمروايي سخن گفته شده است.
[align=justify]وي تاكيد كرد: اصلي ترين مساله ما طرح جامع و طرح تفصيلي نيست بلكه نظام حكمرايي محلي است در مديريت يكپارچه شهري ماموريتي از طرف بالادستي با منابع محدود و با كارمشخص واگذار مي شود تا شهروندان بتوانند در حكمروايي محلي در تداوم منافع ملي تصميم گيري كنند و در شرح خدمات كميسيون هفتم هيأت دولت از حكمروايي سخن گفته شده است.
[align=justify][align=justify]آخوندي يادآور شد: بخش عمده عدم كنترل و از دست دادن فضاهاي زيستي و مشكلات زيست محيطي مربوط به حد فاصل محدوده شهري و روستايي است كه اگر به سمت حكمروايي محلي حركت كنيم محدوده ها بهتر تعريف مي شود.
[align=justify][align=justify]وزير راه وشهرسازي توضيح داد: در حال حاضر 1100 شهر وجود دارد و 70 درصد مردم در شهرها زندگي مي كنند و در سفر به استان ها مي بينم كه اتفاقات عجيبي رخ داده است كه اگر مديريت يكپارچه شهري باشد مشكلات حل مي شود.
[align=justify][align=justify]وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه نظام طرح ريزي شهري ايران اساسا دچارمشكل است، گفت: برنامه ريزي غلطان مي تواند در نظام طرح ريزي شهري مطرح باشد و هر ساله بازنگري ها صورت گيرد زيرا در اين نوع برنامه ريزي ايستايي وجود ندارد و برنامه ريزي ها پويا است و هر سال بازنگري مي شود.
[align=justify][align=justify]آخوندي اظهار داشت: يك نوع ناكارآمدي در نظام مديريت شهري داريم كه با دستورالعمل و آيين نامه حل نمي شود و بايد در يك گفتگوي محلي به تصميم برسيم.
[align=justify]ايمني در حمل ونقل شهري و برون شهري[align=justify]
[align=justify]وزير راه وشهرسازي در بخش پاياني سخنانش توجه به ايمني تردد در درون و بيرون شهرها و 30 كيلومتري ورودي شهرها را ضروري دانست و ابراز داشت: با اتصال حمل ونقل درون شهري به برون شهري موجب افزايش ايمني تردد شويم .
[align=justify]وزير راه وشهرسازي در بخش پاياني سخنانش توجه به ايمني تردد در درون و بيرون شهرها و 30 كيلومتري ورودي شهرها را ضروري دانست و ابراز داشت: با اتصال حمل ونقل درون شهري به برون شهري موجب افزايش ايمني تردد شويم .
[align=justify][align=justify]وي تاكيد كرد: بايد در نظام مديريت يا حكمروايي محلي بايد بين نظام تصميمات و نظام مالي، رابطه اي محلي و مالي ايجاد شود. در حال حاضردرصدي از ماليات بر ارزش افزوده و سوخت در اختيار شهرداريها قرار مي گيرد. اما شفاف و دقيق نيست.
[align=justify][align=justify]آخوندي در پايان سخنانش بر بازنگري كلي نظام مالي و تصميم گيري تاكيد كرد و يكپارچگي بيشتر دولت-ملت را خواستار شد.