۱۳۹۳-۵-۲۹، ۰۳:۴۴ عصر
رویکرد آشنایی زدایی در فرآیند ارتباط تصویری حوزه تصویر سازی تبلیغاتی-تابستان 93نشریه
رویکرد آشنایی زدایی در فرآیند ارتباط تصویری حوزه تصویر سازی تبلیغاتی
مقاله 3، دوره 19، شماره1، بهار 1393، صفحه 25-36
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1میترا معنوی راد؛ 2سعیده عنبر دباغیان*
1استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
2کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
چکیده
چکیده
نقش رسانههای تصویری و رابطه آن با مخاطب، مسئله مهمی در جهان معاصر بشمار میآید. یکی از مهمترین رویکردهایی که بواسطه آن میتوان به این منظور دست یافت، آشناییزدایی است. این رویکرد با تغییرعادات دیداری و ادراکات بصری در مخاطب احساس شگفتی ایجاد کرده و وی را به مشارکت میطلبد. در نظریههای هنری و ادبی، این مقوله از مفاهیم کاربردی بشمار میآید که در هنرهای ارتباطی به آفرینش مفاهیم نو منجر میگردد. مطالعه موردی این مقاله بر آشناییزدایی و نقش آن در عملکرد تصویرسازی تبلیغاتی تاکید دارد. فرض بر آن است که این رویکرد موجب نوعی نگاه عالمانه در این زمینه شده و ارتباطات بصری را با زبانی نوین مطرح مینماید. در بیان عوامل موثر برای جلب توجه و متقاعدسازی مخاطب از طریق تصویر، توجه به ویژگی ضمنی بودن دلالتهای تصویری، نقش مخاطب در آفرینش معنا و ارتباط تکنیکهای خلاقانه تصویرسازی با مقوله آشناییزدایی از شیوه کتابخانهای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آشنایی زدایی با بهره از زبان نوین و غیرمستقیم، در برقراری ارتباط بصری با مخاطب موثر است.
کلیدواژگان
واژه های کلیدی آشناییزدایی؛ تصویرسازی تبلیغاتی؛ ارتباط تصویری؛ دلالت ضمنی
رویکرد آشنایی زدایی در فرآیند ارتباط تصویری حوزه تصویر سازی تبلیغاتی
مقاله 3، دوره 19، شماره1، بهار 1393، صفحه 25-36
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1میترا معنوی راد؛ 2سعیده عنبر دباغیان*
1استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
2کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
چکیده
چکیده
نقش رسانههای تصویری و رابطه آن با مخاطب، مسئله مهمی در جهان معاصر بشمار میآید. یکی از مهمترین رویکردهایی که بواسطه آن میتوان به این منظور دست یافت، آشناییزدایی است. این رویکرد با تغییرعادات دیداری و ادراکات بصری در مخاطب احساس شگفتی ایجاد کرده و وی را به مشارکت میطلبد. در نظریههای هنری و ادبی، این مقوله از مفاهیم کاربردی بشمار میآید که در هنرهای ارتباطی به آفرینش مفاهیم نو منجر میگردد. مطالعه موردی این مقاله بر آشناییزدایی و نقش آن در عملکرد تصویرسازی تبلیغاتی تاکید دارد. فرض بر آن است که این رویکرد موجب نوعی نگاه عالمانه در این زمینه شده و ارتباطات بصری را با زبانی نوین مطرح مینماید. در بیان عوامل موثر برای جلب توجه و متقاعدسازی مخاطب از طریق تصویر، توجه به ویژگی ضمنی بودن دلالتهای تصویری، نقش مخاطب در آفرینش معنا و ارتباط تکنیکهای خلاقانه تصویرسازی با مقوله آشناییزدایی از شیوه کتابخانهای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آشنایی زدایی با بهره از زبان نوین و غیرمستقیم، در برقراری ارتباط بصری با مخاطب موثر است.
کلیدواژگان
واژه های کلیدی آشناییزدایی؛ تصویرسازی تبلیغاتی؛ ارتباط تصویری؛ دلالت ضمنی