هفته گذشته نسخه نهایی توضیحات نگارش اول WebGL برای برنامهنویسان حوزه اینترنت ارائه شد تا بتوانند توسط آن و با استفاده از امکانات HTML5 در محیط اینترنت به خلق آثار سهبعدی دست بزنند.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از بایت، خرونوس Khronos نام عجیب گروه توسعهدهنده WebGL است که با تکمیل نسخه یکم، این امکان را برای مرورگرهای سازگار با HTML5 ایجاد کرده تا بدون کمک هیچ افزونهای بتوانند محیطهای سهبعدی تحت وب را به اجرا بگذارند.
WebGL یک موتور جاوا برای نسخه دوم OpenGL ES است که مجری گرافیک سهبعدی در مرورگرها بوده و قادر است تا در سیستمعاملهای رایج امروز که از کتابخانههای استاندارد OpenGL و OpenGL ES پشتیبانی میکنند، به اجرا درآید.
نکته جالب اینجاست که بهطور خاص مرورگرهای Firefox Chrome ،Opera و Safari از فناوری WebGL از ابتدا تاکنون پشتیبانی میکردند اما مرورگر IE از شرکت مایکروسافت حتی در نگارش اخیرش از این فناوری پشتیبانی نکرده است.
مایکروسافت ترجیح میدهد که از فناوریهای موجود برای بهنمایش گذاشتن محیطهای سهبعدی در اینترنت استفاده کند.
بدون شک مایکروسافت تلاش بسیاری کرده است تا بتواند اینترنت را با نسخه اخیر مرورگر IE زیبا کند اما نمیتوان نقش WebGL را در آینده وب انکار کرد.
بهطور حتم بخشی از علل بیزاری مایکروسافت از WebGL را میتوان در DirectX جستوجو کرد چرا که OpenGL رقیب سرسختی برای DirectX بهحساب میآید و WebGL براساس OpenGL توسعه یافته است اما Flash همان کهنهکار جهان اینترنت که هماکنون توسط Adobe در حال توسعه و پشتیبانی است، برای WebGL تازه متولد شده که از یک خانواده پرتجربه در زمینه تولید فضاهای سهبعدی میآید، تبدیل به رقیبی جدی شده است.
در طول سالها Flash از عدم امکان تولید صحنههای سهبعدی رنج میبرد اما هماکنون شرایط تغییر کرده است.
در چند هفته گذشته، Adobe از یک پیشنمایش رابط برنامهنویسی سهبعدی پرده برداشته که در Flash 11 گنجانده شده و Molehill نام گرفته است.
یکی از چالشهای مهم بر سر راه اینگونه فناوریها، ورود به بازار مرورگرهای دستگاههای همراه است.
باید گفت که در این حوزه، موقعیت WebGL بهنظر بهتر میرسد؛ علت در آن است که Android و iOS از این فناوری پشتیبانی میکنند. علاوه بر آن شرکتهایی هم چون Nvidia و Qualcomm در فرآیند توسعه این فناوری دخیل بودهاند و حتی شرکت Qualcomm که سازنده عمده تراشههای پردازنده و گرافیک دستگاههای تلفنهای هوشمند است، درنظر دارد تا چیپهایی بهمنظور پشتیبانی سختافزاری از WebGL طراحی و تولید کند.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از بایت، خرونوس Khronos نام عجیب گروه توسعهدهنده WebGL است که با تکمیل نسخه یکم، این امکان را برای مرورگرهای سازگار با HTML5 ایجاد کرده تا بدون کمک هیچ افزونهای بتوانند محیطهای سهبعدی تحت وب را به اجرا بگذارند.
WebGL یک موتور جاوا برای نسخه دوم OpenGL ES است که مجری گرافیک سهبعدی در مرورگرها بوده و قادر است تا در سیستمعاملهای رایج امروز که از کتابخانههای استاندارد OpenGL و OpenGL ES پشتیبانی میکنند، به اجرا درآید.
نکته جالب اینجاست که بهطور خاص مرورگرهای Firefox Chrome ،Opera و Safari از فناوری WebGL از ابتدا تاکنون پشتیبانی میکردند اما مرورگر IE از شرکت مایکروسافت حتی در نگارش اخیرش از این فناوری پشتیبانی نکرده است.
مایکروسافت ترجیح میدهد که از فناوریهای موجود برای بهنمایش گذاشتن محیطهای سهبعدی در اینترنت استفاده کند.
بدون شک مایکروسافت تلاش بسیاری کرده است تا بتواند اینترنت را با نسخه اخیر مرورگر IE زیبا کند اما نمیتوان نقش WebGL را در آینده وب انکار کرد.
بهطور حتم بخشی از علل بیزاری مایکروسافت از WebGL را میتوان در DirectX جستوجو کرد چرا که OpenGL رقیب سرسختی برای DirectX بهحساب میآید و WebGL براساس OpenGL توسعه یافته است اما Flash همان کهنهکار جهان اینترنت که هماکنون توسط Adobe در حال توسعه و پشتیبانی است، برای WebGL تازه متولد شده که از یک خانواده پرتجربه در زمینه تولید فضاهای سهبعدی میآید، تبدیل به رقیبی جدی شده است.
در طول سالها Flash از عدم امکان تولید صحنههای سهبعدی رنج میبرد اما هماکنون شرایط تغییر کرده است.
در چند هفته گذشته، Adobe از یک پیشنمایش رابط برنامهنویسی سهبعدی پرده برداشته که در Flash 11 گنجانده شده و Molehill نام گرفته است.
یکی از چالشهای مهم بر سر راه اینگونه فناوریها، ورود به بازار مرورگرهای دستگاههای همراه است.
باید گفت که در این حوزه، موقعیت WebGL بهنظر بهتر میرسد؛ علت در آن است که Android و iOS از این فناوری پشتیبانی میکنند. علاوه بر آن شرکتهایی هم چون Nvidia و Qualcomm در فرآیند توسعه این فناوری دخیل بودهاند و حتی شرکت Qualcomm که سازنده عمده تراشههای پردازنده و گرافیک دستگاههای تلفنهای هوشمند است، درنظر دارد تا چیپهایی بهمنظور پشتیبانی سختافزاری از WebGL طراحی و تولید کند.