امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 2.88
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قرار دادن فلکه در ورودی شهر کار علمی ومنطقیه؟
#8
(۱۳۹۳-۲-۱۶، ۱۱:۴۶ عصر)culdesac نوشته است: از دیدگاه بنده وجود فلکه کار منطقی است ! زیرا :
1. اگر در فلکه ای که در ورودی شهر قرار دارد المانها و نماد اون شهر باشه خب معرف هویت و فرهنگ اون شهر خواهد بود و به بیننده حس زیبایی رو القا می کند ! مثل کاری که مدیریت شهری اصفهان با نماد گنبدهای فیروزه ای و رنگ فیروزه ای انجام داده و معرف فرهنگ و نماد معماری و شهرسازی ایرانی و شهر اصفهان است و یا نمونه ای دیگر در پاریس . . .
2. وجود فلکه به منزله تقسیم جریان ترافیکی است که امکان دسترسی هرچه سریعتر رو به مناطق مختلف شهر فراهم میسازه . . . !
3. وجود فلکه از سرعت جریان ترافیکی ورودی به شهر می کاهد و ضریب امنیتی ساکنین مناطق مسکونی رو افزایش می دهد . . . !
(۱۳۹۳-۲-۱۶، ۱۱:۴۶ عصر)culdesac نوشته است: از دیدگاه بنده وجود فلکه کار منطقی است ! زیرا :
1. اگر در فلکه ای که در ورودی شهر قرار دارد المانها و نماد اون شهر باشه خب معرف هویت و فرهنگ اون شهر خواهد بود و به بیننده حس زیبایی رو القا می کند ! مثل کاری که مدیریت شهری اصفهان با نماد گنبدهای فیروزه ای و رنگ فیروزه ای انجام داده و معرف فرهنگ و نماد معماری و شهرسازی ایرانی و شهر اصفهان است و یا نمونه ای دیگر در پاریس . . .
2. وجود فلکه به منزله تقسیم جریان ترافیکی است که امکان دسترسی هرچه سریعتر رو به مناطق مختلف شهر فراهم میسازه . . . !
3. وجود فلکه از سرعت جریان ترافیکی ورودی به شهر می کاهد و ضریب امنیتی ساکنین مناطق مسکونی رو افزایش می دهد . . . !

سلام و با تشکر از نظری که در مورد این تاپیک ارائه دادین.

در رابطه با اینکه قرار دادن فلکه در ورودی شهر کار منطقی هست یا نه؟، شاید بکار بردن لغت "منطقی" در ادبیات شهرسازی برای تحلیل یک مسئله کمی ابهام ایجاد کنه، منظور من این است که ابتدا باید منطقی و غیر منطقی بودن یک پروژه مهندسی دقیق تعریف بشه. اگر طرح یک پروژه رو منطقی فرض کنیم پس طرح منطقی تر چطور تعریف می شود؟! نه اینکه اصطلاح "منطقی بودن طرح" اشتباه باشد اما معمولاً از کلمات "مناسب" ، "بهنیه" ، "پایدار" .... استفاده می شود، چرا که با استفاده از این کلمات، فرضیات و مسئله یک بحث بهتر درک می شود.

در رابطه با تحلیل شما، هر سه موردی که بیان کردید درست است اما به هیچ وجه قابل تعمیم به تمامی مکان ها و زمان ها نیست. در رابطه با مورد 1:
الف)نمایش کالبدی فرهنگ و هویت یک شهر توسط یک یا چند المان در یک فلکه ( طبیعتاً با هندسه ی دایره) کار بسیار مشکلی است.
ب)چه استانداردی برای طراحی یک المان که شاخص هویت یک شهر باشد وجود دارد؟
ج)کیفیت معماری و طراحی شهری در طراحی المان از مهمترین مسائل در ساخت و جانمایی آن است. هیچ تضمینی وجود ندارد که طراحی المان بر اساس الگوهای معماری یک شهر حتماً واجد کیفیت باشد.
د)بارزه های هویتی هر جامعه ای قابلیت نمود کالبدی مناسبی ندارد و در صورتی که به صورت یک عنصر شهری در قالب المان نمایش داده شود شاید تاثیر قوی بر مخاطب نداشته باشد و یا حتی تاثیر بصری نامطلوبی ایجاد کند

مورد 2:
الف)قطعاً جریان های ترافیکی در یک شبکه حمل و نقل شهری نیازمند گره هایی هستند که وارد آن شوند و از آن نیز خارج شود و به تعبیری تقسیم جریان ترافیکی به دسترسی ها انجام گیرد اما همانطور که پیشتر عرض کردم نظام جریان های ترافیک بسیار پیچیده تر از آن است که توسط یک فلکه در شهر حل شود
ب) در بحث طراحی شبکه راهها عوامل بسیاری دخیل اند که همیشه نمی توان در ورودی شهر، یک فلکه قرار داد، کاربری ، توسعه های حاشیه ی شهر، توپوگرافی و ... از جمله این عوامل هستند
ج) مقیاس فلکه ، وسعت شهر و شبکه دسترسی از عوامل تعیین کننده در استقرار یا عدم استقرار فلکه در ورودی شهر هستند.( مثلاً آیا می توان در یکی از ورودی های اصلی شهر تهران یک فلکه قرار داد؟؟!) پس طراحی فلکه به عنوان ورودی شهر بیشتر در شهر های کوچک قابل پیاده سازی است

مورد 3:
الف) کاملاً درست است که فلکه عامل کاهش سرعت به هنگام نزدیک شدن به آن است اما آیا در یک کلان شهر به هنگام ورود به شهر سرعت بایستی تا مرز 30 کیلومتر در ساعت و حتی پایین تر از آن هم کم شود؟ ورودی شهر یک دسترسی با درجه عملکردی شریانی، بزرگراه یا آزاد راه است پس عبور ساکنین پیاده مناطق مسکونی اطراف از آن امر درستی نیست. یا بهتر بگم پراکنش کاربری ها نباید عامل جذب سفرهای پیاده در حوزه ی معابر شریانی باشد
ب)پس از ورود به شهر سرعت سواره در معابر باید در رنج 50 تا 80 کیلومتر در ساعت باشد. این سرعت بستگی به معابر شریانی و شاهراه ها دارد که بایستی پیرو نظام سلسله مراتب دسترسی ها طراحی شوند. پس فلکه عامل مناسبی برای تبدیل سرعت از 100-120 km/h (بین شهری) به سرعت 50-80 km/h (درون شهری) نیست.

در پایان باید عرض کنم که هیچ قطعیتی در ارائه ی یک طرح شهرسازی وجود ندارد و مطلوب یا نامطلوب بودن هر طرحی بستگی به نمونه موردی مطالعه دارد. پس قرار دادن فلکه در ورودی شهر در شهری می تواند طرح مناسبی باشد و در شهری دیگر نامناسب.

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط alireza ، Ehsan_Shin


پیام‌های داخل این موضوع
RE: قرار دادن فلکه در ورودی شهر کار علمی ومنطقیه؟ - توسط pishrurbanist - ۱۳۹۳-۲-۱۷، ۰۶:۰۵ صبح

موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شهر سازی mahroo456 0 16,933 ۱۳۹۶-۱۰-۳۰، ۰۲:۱۵ عصر
آخرین ارسال: mahroo456
  شهر دوستدار سالمند atelieahjam 4 3,906 ۱۳۹۴-۱-۲۲، ۰۹:۴۷ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  روز جهانی نابینایان و مناسب سازی محیط خانه و شهر برای نابینایان atelieahjam 0 1,766 ۱۳۹۳-۷-۲۳، ۰۷:۰۶ عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  ضرورت و اهمیت ایجاد باشگاه ورزشی خانگی در محیط های مسکونی آپارتمانی و مجتمعی atelieahjam 3 6,874 ۱۳۹۳-۵-۱۶، ۱۱:۴۵ صبح
آخرین ارسال: Diniyar
  شهر پایدار Urbanist 14 18,930 ۱۳۹۳-۴-۱۴، ۰۱:۴۷ عصر
آخرین ارسال: Urbanist
  مکان یابی کسب و کار Urbanist 3 12,739 ۱۳۹۳-۴-۶، ۰۸:۰۱ عصر
آخرین ارسال: alireza
  ژئومرفولوژی و شهر Urbanist 3 12,148 ۱۳۹۳-۴-۶، ۰۸:۰۰ عصر
آخرین ارسال: alireza
  مدل توسعه افقی ابر پهن شهر Urbanist 7 15,610 ۱۳۹۳-۳-۴، ۱۱:۲۴ عصر
آخرین ارسال: Urbanist
  کمبود پارکینگ در مشهد راه حلی دارد؟ Sahab 5 13,245 ۱۳۹۳-۲-۴، ۱۱:۰۹ عصر
آخرین ارسال: alireza
  صندلی داغ از نوع شهرسازی و کمی علمی زمردیان 1 2,967 ۱۳۹۲-۱۲-۱۹، ۱۱:۵۰ عصر
آخرین ارسال: Brightness

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: