۱۳۹۲-۱۱-۱۶، ۱۰:۵۵ عصر
این مقاله در مجله منظر به چاپ رسیده و در رابطه با نورپردازی شبانه است و مقاله خوبیه که توسط خانمها سمانه ضامنی و فرزانه حاجی قاسمی که هر دو کارشناس ارشد معماری منظر هستن در دانشگاه تهران تهیه شده...امیدوارم به دردتون بخوره....
چکیده:
توجه گروه طراحی West8 به منظر و زندگی شبانه از ویژگی های متمایز کننده پروژه های این شرکت در میان سایر شرکت های معماری منظر به شمار می رود.در این میان وجه تمایز ، طراحی ویژه جزئیات و تجهیزات نورپردازی در مقیاس میانه و خرد منظر است . اتخاذ دو رویکرد متفاوت هویتی و عملکردی در ان دو طیف مختلف تجهیزات نورپردازی را درمجموعه پروژه های این شرکت داده است .
نخستین گروه از پروژه ها براساس زمینه گرایی و استفاده از نماد و نشانه ها با موضوعی ویؤه در بستری خاص طراحی شده است ؛ اینگونه مناظر که با نام «طبیعت دوم» شناخته می شوند با طرح نورپردازی منظرین در پایین ترین حالت ، به عنوان یک نماد هویت بخش در کنار دیگر مولفه های کمی در ساخت منظر مشارکت دارد و در بالاترین حالت ممکن به عنوان تنها عنصر هویت بخش و بدون حضور دیگر مولفه های کمی ، در جایگاه ایده اصلی طرح استفاده شده است .
بخش دیگری از پروژه ها ، طراحی موضوعی جزئیات نورپردازی با هدف تولید و استفاده انبوه در مکان های مختلف است.در این پروژه ها رویکردعملکردی در درجه اول اهمیت و به ترتیب دو رویکرد زیبا شناسی و هویتی در درجات بعدی قرار گرفته و تعلق طرح به مکان مورد نظر مطرح نیست. این نوشتار با تحلیل رویکرد گروه طراحی West8 در زمینه طراحی نورپردازی در دو مقیاس میانه و خرد ، به تحلیل نحوه تاثیر رویکرد منظرین این گروه در طراحی ابزارهای نورپردازی شهری می پردازد.
واژگان کلیدی: منظر شبانه ، رویکرد زمینه گرا، جزئیات نور پردازی ،رویکرد هویتی ، رویکرد عملکردی ، طراحی چراغ.
چکیده:
توجه گروه طراحی West8 به منظر و زندگی شبانه از ویژگی های متمایز کننده پروژه های این شرکت در میان سایر شرکت های معماری منظر به شمار می رود.در این میان وجه تمایز ، طراحی ویژه جزئیات و تجهیزات نورپردازی در مقیاس میانه و خرد منظر است . اتخاذ دو رویکرد متفاوت هویتی و عملکردی در ان دو طیف مختلف تجهیزات نورپردازی را درمجموعه پروژه های این شرکت داده است .
نخستین گروه از پروژه ها براساس زمینه گرایی و استفاده از نماد و نشانه ها با موضوعی ویؤه در بستری خاص طراحی شده است ؛ اینگونه مناظر که با نام «طبیعت دوم» شناخته می شوند با طرح نورپردازی منظرین در پایین ترین حالت ، به عنوان یک نماد هویت بخش در کنار دیگر مولفه های کمی در ساخت منظر مشارکت دارد و در بالاترین حالت ممکن به عنوان تنها عنصر هویت بخش و بدون حضور دیگر مولفه های کمی ، در جایگاه ایده اصلی طرح استفاده شده است .
بخش دیگری از پروژه ها ، طراحی موضوعی جزئیات نورپردازی با هدف تولید و استفاده انبوه در مکان های مختلف است.در این پروژه ها رویکردعملکردی در درجه اول اهمیت و به ترتیب دو رویکرد زیبا شناسی و هویتی در درجات بعدی قرار گرفته و تعلق طرح به مکان مورد نظر مطرح نیست. این نوشتار با تحلیل رویکرد گروه طراحی West8 در زمینه طراحی نورپردازی در دو مقیاس میانه و خرد ، به تحلیل نحوه تاثیر رویکرد منظرین این گروه در طراحی ابزارهای نورپردازی شهری می پردازد.
واژگان کلیدی: منظر شبانه ، رویکرد زمینه گرا، جزئیات نور پردازی ،رویکرد هویتی ، رویکرد عملکردی ، طراحی چراغ.
" تمدن، تنها زاییده اقتصاد برتر نیست، درهنروادب و اخلاق هم باید متمدن بود و برتری داشت "
لویی پاستور
لویی پاستور