بررسی فنی و پیشنهاد الگویی مناسب برای آرایش بصری سیما و منظر شهری شهر اصفهان
( هم از لحاظ چگونگی طراحی و هم از لحاظ نحوهی اجرا)
تهیه و تنظیم : مهندس حسن محمدی
Ehsan3680@yahoo.com مسئله توجه به سيماي شهر، فقدان آن و كوشش در شناسايي و به وجود آوردن آن از جمله يكي از مهمترين مشكلات شهر است. افزايش جمعيت كه مدام زندگي شهرها را تهديد مي كند و از جمله عوامل فساد و پستي و بيگانگي در شهرها است؛ روي آوردن بي رويه جمعيت روستائي به شهرها و شهرهاي بزرگ، مسائل ترافيك، مسائل آلودگي هوا، مسئله فضاي باز، فضاي سبز و فضاي بازي و بسياري مسائل ديگر مانند آن در عين آن كه به جاي خود قابل توجه و سزاوار انديشه فراوانند مسائلي هستند كه درباره شان به طور كلي و نسبي چندين برابر مسئله سيماي شهر و مشكلات آن سخن گفته شده و كتاب و مقاله به رشته تحرير درآمده است.
سيماي شهر در واقع تمام عواملي از شهر كه به ديده ميآيد و چشم قادر به تماشاي آن است. تمام اين عوامل بصورت انفرادي و خاصه در حالتي كه به صورت پيوسته و دسته جمعي در هر لحظه از زمان تركيب چند يا چندين عامل با هم عمل ميكنند.
تماشاي شهر، هر چقدر كه مناظر آن معمولي باشد دلپذير تواند بود. شهر نيز مانند يك بناي نفيس معماري، ساختماني است كه در فضا قد برافرازد با اين تفاوت كه مقياسي بزرگتر دارد و تنها با گذشت زمان شكل و سيماي نهائي خود را مي يابد. از اين رو مي توان گفت كه طرح شهر في المثل مانند موسيقي، هنري است كه به زمان بستگي دارد، اما برخلاف موسيقي نمي تواند در طرح شهر زمان را تنظيم كرد يا بر فواصل آن حدي متصور داشت. تسلسل زماني كه در طي آن شهر نشو و نما مي يابد تحت شرايط گوناگون و براي مردم مختلف ممكن است دگرگون شود. قطع گردد، از ميان برود. مضافا با اينكه تغيير آب و هوا و تغيير نور به شهر رنگ هاي گوناگون مي دهد كه به تاثير اين تغييرات سيماي شهر نيز گوناگون ميشود.
شهر نه تنها عاملي است كه مورد مشاهده ميليونها مردم از هر طبقه اي كه باشند هر روحيهاي كه داشته باشند قرار ميگيرد بلكه محصول كارسازندگان بسياري است كه مدام ساختمان آن رابسته به احتياج و اميال خود تغيير ميدهند. در حالي كه سيماي كلي آن ممكن است براي مدتي ثابت بماند اما اجزاء آن دائم تغيير ميكند.
آن چه در طرح نكاتي كه كوين لينچ ( استاد دانشگاههاي آمريكا) در سيماي شهر مورد توجه قرار ميدهد فوق العاده حائز اهميت است و آغاز دگرگون كردن مفهوم شهر، از پديدهاي دو بعدي و كاغذي- چنان كه موسوم نقشه كشان شهري بوده - به پديده اي چند بعدي و همراه ان زندگي شهري است. بسياري از طرح هايي كه براي بسياري از شهرهاي جهان درميان شتاب عصر حاضر تهيه شده دو بعدي است و بدون ملاحظاتي است كه بخش اعظم كيفيات بصري شهر پديد ميآورد.
پارهاي از دلايل چنين وضعي البته مربوط به آن است كه در حال حاضر وسائل ما براي تجسم و ادراك و نيز ترسيم شهر در فراسوي در بعد، ناقص است. اما پاره اي ديگر از دلائل، مربوط به نقص اصولي است كه در شناخت شهر در وراي مفاهيم دو بعدي آن موجود است.
اصول معماري از ديرباز مورد بحث و مطالعه قرار گرفته است. ويترويوس Vitruvius
معمار و صاحب نظر رومي در نخستين سده پيش از ميلاد از سه اصل استحكام Solidite
، آسايش commodite
و زيبايي beaute
سخن به ميان آورد البته بيشتر به تاثير معماري كلاسيك يونان نخستين سنگ هاي مباني معماري را پايه گذاري كرد. هر يك از اين سه اصل نيز خود تعاريف مفصل و مبسوطي دارد كه از زمان ويترويوس تاكنون بارها صورت گرفته است.
در واقع نماي شهري متشكل از بناهاي شهري است بنابراين وقتي كه از ديد معماري با اين كلمه برخورد ميكنيم اشاره مستقيمي به نماي ساختمان ها داريم، نماي مختص يك بنا در چهارچوب پلان معماري، اما زماني كه زاويه ديد ما شهر گرايانه باشد، بحث منظر شهري ميشود كه گستردگي بيشتري دارد و مجموعه المان هاي معماري و محيطي را كه در كنار هم قرار ميگيرند شامل ميشود. در اين نگاه فضاهاي سبز، نماهاي ساختمانها، نوع قرار گفتن اتصالات شهري و... مورد بررسي قرار ميگيرند.
تفاوتهايي كه بين نماي شهري در ديدگاه معماري و شهرسازي وجود دارد بهره ميبريم و قضيه را به سوي كش مكش قديمي معماران و شهرسازان ميكشانيم با اين سوال كه كدام از اين دو گروه در شرايط كنوني نماهاي شهري تقصير بيشتري به گردن دارند، نميشود بين اين دو گروه تفكيكي قائل شد، كلا معماري از طراحي شهري جدا نيست و شهرسازي از معماري تك بناها، وزارت مسكن و شهرسازي به عنوان دستگاه متولي در اين خصوص و شهرداريها به عنوان مديران اجرايي شهرها و همين طور ساير بخش ها هيچ وقت مقوله سيماي شهري به صورت جدي مورد بررسي قرار نگرفته و تعريف مشخصي از آن ارائه نشده است.
در بحث نماي ساختمانهاي كنوني، چيزي كه بيشترين تاثر را دارد. سليقههاي شخصي است. حالا اين سليقه ها در سطح گسترده هم ميتواند نقطه قوت باشد هم نقطه ضعف. البته در حيطه معماري يك بنا ميتوان به سليقه رفتار كرد اما در واقع وقتي وارد حيطه عمومي ميشويد جامعه حقي بر گردن دارد كه بايد اجرا شود. ممكن است كه سازنده به دليل اقتصادي و يا عدم دانش كافي نتواند سازهاي منطبق با فضاي اطرافش بسازد آن وقت است كه دستگاههاي اجرايي بايد با نظارتي ارشادي وارد عمل بشوند.
نبود قانونهاي لازم در بحث سيماي شهري يكي از دغدغه هاي سيستم اجرايي است، در طول اين چند دهه تنها حجم بسيار كمي از توجهات قانون گذارن به معماري بوده است و بيش از آن به اين حوزه توجه نشده، پس با اين حساب چيزي نيست كه بشود به آن استناد كرد و ميزان تخطي از آن مورد بررسي قرار داد.
وقتي درباره شهري با هويت ايراني صحبت ميكنيم بايد اين امر در سيماي اين شهر مشهود باشد، چرا كه سيماي هر شهر نشان دهنده فرهنگ، هنر، مذهب، اقتصاد و... آن شهر ( بخصوص شهر اصفهان) است.
بررسي آماري نشان ميدهد در هر سال 50 ميليون نفر به جمعيت شهرنشين كشورهاي در حال توسعه اضافه ميشود.
در ايران نيز شهر نشيني طي دهه هاي گذشته با شتاب فزاينده اي گسترش يافته و همچنان اين روند ادامه دارد.
دانلود کامل مقاله:
سایت ایران شهرسازدات کامwww.iranshahrsaz.com.doc (اندازه: 112.5 KB / تعداد دفعات دریافت: 124)
[/font]
پکیج ویژه مرحله اول کنکور ارشد طراحی شهری 94
طراحی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 9000 تست
پکیج ویژه مرحله اول برنامه ریزی شهری 94
برنامه ریزی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 6000 تست
همکاری در فروش فایل و پروژه های شما:
[img=0x0]http://up.iranshahrsaz.com/uploads/iranshahrsaz.com_urbanshop2.gif[/img]
طراحی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 9000 تست
پکیج ویژه مرحله اول برنامه ریزی شهری 94
برنامه ریزی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 6000 تست
همکاری در فروش فایل و پروژه های شما:
[img=0x0]http://up.iranshahrsaz.com/uploads/iranshahrsaz.com_urbanshop2.gif[/img]