۱۳۹۳-۵-۱۵، ۱۰:۴۲ صبح
اکنون مدت 4 سال است که این پروژه با حمایت ارگانهای ذیربط و موسسات مالی، شروع به کار کرده است و طی آن گودی به عمق 20متر برداشته شده است که ضمن تخریب 4 بلوک کامل شهری به بهانه نوسازی بافتهای فرسوده شهری بافت ریزدانه منطقه را با یک پروژه دانه درشت جایگزین کرده است.
شهردار منطقه 9 در مصاحبه قبلی با رسانه ها تهران گفت:"با راهاندازی پروژه هاشمی تحولی عظیم در غرب تهران رخ میدهد و این پروژه به نفع شهروندان، سرمایهگذاران و شهرداری منطقه است."
برج چند منظوره تجاری، اداری و مسکونی سیستانیکا قرار است در زمینی به مساحت 10737 مترمربع، در ناحیه 1 منطقه 9 شهر تهران، در خیابان هاشمی اجرا شود. این پروژه با شماره پروانه ساختمان 90005054 با زیربنای 127476 مترمربع شامل 22 طبقه است که 3 طبقه آن پارکینگ تجاری، 1 طبقه اداری و ورزشی، 2 طبقه پارکینگ مسکونی، 3 طبقه تجاری و 13 طبقه مسکونی است.
این پروژه از تجمیع 4 بلوک شهری تعریف شده است. به گفته شهردار منطقه، 2 بلوک از 4 بلوک این پروژه به خدمات انتفاعی از قبیل فعالیتهای تجاری، اداری و خدماتی تعلق گرفته تا سرمایهگذار نفع خود را از این بلوکها ببرد و 2 بلوک دیگر به سرانههای خدماتی تعلق میگیرد تا شهرداری سرانههای خدماتی منطقه را افزایش دهد.
جعفری شهردار منطقه 9 میگوید: به طور قطع وقتی این کار انجام بشود هم مردم راضی هستند هم سرمایه گذار و هم شهرداری توانسته است، بخشی از محدوده منطقه را نوسازی کرده و از بافت فرسوده خارج شود و به عبارتی می توان گفت یک پروژه سه سر برد را برای منطقه تعریف کرده ایم!
اکنون مدت 4 سال است که این پروژه با حمایت ارگانهای ذیربط و موسسات مالی، شروع به کار کرده است و طی آن گودی به عمق 20متر برداشته شده است که ضمن تخریب 4 بلوک کامل شهری به بهانه نوسازی بافتهای فرسوده شهری بافت ریزدانه منطقه را با یک پروژه دانه درشت جایگزین کرده است.
کارفرما از طریق کمیسیون ماده 5 شهرداری (که عهده دار بررسی و تصویب تغییرات طرح تفصیلی میباشد) توانسته مجوزهای لازم برای تغییر کاربری و تجمیع چند ده پلاک این 4 بلوک شهری را اخد و بر مبنای آنها طرح این برج را تهیه و به اجرا گذارد. امابه نظر میرسد که در صدور مجوز نکات زیر رعایت نشده و با بیتوجهی به اصول شهرسازی پروژهای درشت مقیاس و بی ارتباط با نیازها و زیرساختهای منطقه جانمایی شده است که نه تنها در حال حاضر گریبانگیر مردم شده است، بلکه لطمات آن از جمله دشواریهای ترافیکی بعد از افتتاح پروژه نیز همواره در محدوده طرح احساس خواهد شد.
عدم توجه به دانهبندی بافت پیرامونی، عدم توجه به تناسب تراکم اعطا شده به پلاک مزبور با پلاکهای مجاور و موضوع اشرافیت، عدم نیازسنجی دقیق برای تعیین نوع کاربری در راستای نیازهای بافت مسکونی پیرامونی و نگاه صرفاً اقتصادی به پروژههای تجمیع و نوسازی بافتهای به اصطلاح فرسوده تنها برخی از نکاتی است که در صدور این مجوز به آنها توجه نشده است.
عدم توجه به موارد فوق باعث بروز مشکلات بسیار زیادی از جمله وارد آوردن بار ترافیکی مازاد بر شریانهای اطراف، موضوع اشرافیت و تجاوز به حریم خصوصی مالکین مجاور، و عدم نفع اهالی از پروژه با توجه به اهداف سرمایهگذاران برای کسب سود حداکثری خواهد بود.
به گزارش معماری نیوز، تخلف دیگری که در این پروژه مشاهده میشود واگذاری و تغییرکاربری مصوب کوچهها و خیابانهای بن باز و عمومی است که با توجه به مواد23 الی27 قانون مدنی و تبصره6 ماده96و ماده101قانون شهرداری و همچنین نظریه70/6564 مورخ2/10/76 قوه قضائیه وماده598 قانون مجازات و اصل40 قانون اساسی و آییننامه قانون نحوه بررسی و آیین نامه اجرایی قانون منع فروش و..... غیر قابل تملک و واگذاری و تغییرکاربری ممنوع و تحت عنوان زمین خواری و تصرف اموال عمومی جرم به حساب میآید.
اما گذشته از موضوع مجوز ، چیزی که در این سالها عذاب هر روزه مالکین و ساکنان پلاکهای مجاور این پروژه شده، مشکلاتی است که در اثر گودبرداری غیراصولی این پروژه برایشان به وجود آمده است. متاسفانه به دلیل بیتوجهی مسئولین تکرار هر روزه این تخلف در حوزه ساخت و ساز را در گوشه و کنار این شهر شاهد هستیم و همه ساله خسارات مالی و جانی فراوانی را به همراه دارد.
تاکنون 3بار دیوارههای گود در جبهههای مختلف دچار ریزش شده است. در سال 91 سه چهارم طول معبر شمالی به داخل گود سقوط کرده است. این ریزشها و رانشهای متعدد و وسیع به دلیل عدم رعایت اصول فنی و ویژه برای گودبرداریهایی از این دست یعنی اجرای شمع با عمق مناسب در پیرامون گود میباشد که تا کنون در پروژههای بسیاری خسارت به بارآورده است. همچنین در پی این گودبرداری غیراصولی، در کنار تمام تخلفاتی که به ذکر برخی از آنها پرداختیم، خسارات زیادی به خانههای اطراف و حتی مسجدی نزدیک پروژه به شکل ترکهای عمیق در تمام وجوه بنا اعم از کف، دیوار و سقف وارد آمده و به کلی آنها را ناامن و غیرقابل استفاده کرده است.
خسارات وارده به بناهای اطراف به شکلی بوده که از سوی شهرداری منطقه برای برخی اهالی اخطاریه عدم ایمنی و تخلیه آمده است. در پی این اخطاریه مالک اقدام به خرید این واحدها کرده که در پی آن نیز مشکلاتی برای مالکین به وجود آمده است.
اهالی منطقه اقدامات زیادی برای رسیدگی مسئولین به این مشکلات کردهاند. تا کنون نامههایی زیادی برای شهرداری منطقه، شورای شهر ، کمیسیون اصل 90 مجلس و وزارت راه و شهرسازی ارسال شده و پس از پیگیریهای زیاد، دستور توقف پروژه نیز تا زمان پایدارسازی گود و ایمنسازی ساختمانهای مجاور از سوی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران صادر و به مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران ابلاغ شده است؛ اما متاسفانه علیرغم تمام پیگیریها و شکایات اهالی به مراجع قانونی که تصویر برخی از آنها را مشاهده مینمایید، همچنان کارفرما با حمایتهایی که از سوی برخی مسئولین دارد به کار خود ادامه داده و صدای مردم به جایی نرسیده است.
در آخر این سوال مطرح میشود که خلا قانونی این گونه مصوبات که در امر ساخت و ساز در شهرها دخالت و تاثیر مستقیم دارند چیست که چنین تخلفاتی از جریان همین ساز و کارهای ظاهراً قانونی انجام میشود؟ و اینکه تا چه زمانی باید شاهد تکرار همه روزه این گونه تخلفات در سطح شهر باشیم؟
[font]تصویر نامه مدیرکل راه و شهرسازی برای توقف عملیات ساختمانی که شهرداری و پیمانکار توجهی به آن نکردند![/font]
شهردار منطقه 9 در مصاحبه قبلی با رسانه ها تهران گفت:"با راهاندازی پروژه هاشمی تحولی عظیم در غرب تهران رخ میدهد و این پروژه به نفع شهروندان، سرمایهگذاران و شهرداری منطقه است."
برج چند منظوره تجاری، اداری و مسکونی سیستانیکا قرار است در زمینی به مساحت 10737 مترمربع، در ناحیه 1 منطقه 9 شهر تهران، در خیابان هاشمی اجرا شود. این پروژه با شماره پروانه ساختمان 90005054 با زیربنای 127476 مترمربع شامل 22 طبقه است که 3 طبقه آن پارکینگ تجاری، 1 طبقه اداری و ورزشی، 2 طبقه پارکینگ مسکونی، 3 طبقه تجاری و 13 طبقه مسکونی است.
این پروژه از تجمیع 4 بلوک شهری تعریف شده است. به گفته شهردار منطقه، 2 بلوک از 4 بلوک این پروژه به خدمات انتفاعی از قبیل فعالیتهای تجاری، اداری و خدماتی تعلق گرفته تا سرمایهگذار نفع خود را از این بلوکها ببرد و 2 بلوک دیگر به سرانههای خدماتی تعلق میگیرد تا شهرداری سرانههای خدماتی منطقه را افزایش دهد.
جعفری شهردار منطقه 9 میگوید: به طور قطع وقتی این کار انجام بشود هم مردم راضی هستند هم سرمایه گذار و هم شهرداری توانسته است، بخشی از محدوده منطقه را نوسازی کرده و از بافت فرسوده خارج شود و به عبارتی می توان گفت یک پروژه سه سر برد را برای منطقه تعریف کرده ایم!
اکنون مدت 4 سال است که این پروژه با حمایت ارگانهای ذیربط و موسسات مالی، شروع به کار کرده است و طی آن گودی به عمق 20متر برداشته شده است که ضمن تخریب 4 بلوک کامل شهری به بهانه نوسازی بافتهای فرسوده شهری بافت ریزدانه منطقه را با یک پروژه دانه درشت جایگزین کرده است.
کارفرما از طریق کمیسیون ماده 5 شهرداری (که عهده دار بررسی و تصویب تغییرات طرح تفصیلی میباشد) توانسته مجوزهای لازم برای تغییر کاربری و تجمیع چند ده پلاک این 4 بلوک شهری را اخد و بر مبنای آنها طرح این برج را تهیه و به اجرا گذارد. امابه نظر میرسد که در صدور مجوز نکات زیر رعایت نشده و با بیتوجهی به اصول شهرسازی پروژهای درشت مقیاس و بی ارتباط با نیازها و زیرساختهای منطقه جانمایی شده است که نه تنها در حال حاضر گریبانگیر مردم شده است، بلکه لطمات آن از جمله دشواریهای ترافیکی بعد از افتتاح پروژه نیز همواره در محدوده طرح احساس خواهد شد.
عدم توجه به دانهبندی بافت پیرامونی، عدم توجه به تناسب تراکم اعطا شده به پلاک مزبور با پلاکهای مجاور و موضوع اشرافیت، عدم نیازسنجی دقیق برای تعیین نوع کاربری در راستای نیازهای بافت مسکونی پیرامونی و نگاه صرفاً اقتصادی به پروژههای تجمیع و نوسازی بافتهای به اصطلاح فرسوده تنها برخی از نکاتی است که در صدور این مجوز به آنها توجه نشده است.
عدم توجه به موارد فوق باعث بروز مشکلات بسیار زیادی از جمله وارد آوردن بار ترافیکی مازاد بر شریانهای اطراف، موضوع اشرافیت و تجاوز به حریم خصوصی مالکین مجاور، و عدم نفع اهالی از پروژه با توجه به اهداف سرمایهگذاران برای کسب سود حداکثری خواهد بود.
به گزارش معماری نیوز، تخلف دیگری که در این پروژه مشاهده میشود واگذاری و تغییرکاربری مصوب کوچهها و خیابانهای بن باز و عمومی است که با توجه به مواد23 الی27 قانون مدنی و تبصره6 ماده96و ماده101قانون شهرداری و همچنین نظریه70/6564 مورخ2/10/76 قوه قضائیه وماده598 قانون مجازات و اصل40 قانون اساسی و آییننامه قانون نحوه بررسی و آیین نامه اجرایی قانون منع فروش و..... غیر قابل تملک و واگذاری و تغییرکاربری ممنوع و تحت عنوان زمین خواری و تصرف اموال عمومی جرم به حساب میآید.
اما گذشته از موضوع مجوز ، چیزی که در این سالها عذاب هر روزه مالکین و ساکنان پلاکهای مجاور این پروژه شده، مشکلاتی است که در اثر گودبرداری غیراصولی این پروژه برایشان به وجود آمده است. متاسفانه به دلیل بیتوجهی مسئولین تکرار هر روزه این تخلف در حوزه ساخت و ساز را در گوشه و کنار این شهر شاهد هستیم و همه ساله خسارات مالی و جانی فراوانی را به همراه دارد.
تاکنون 3بار دیوارههای گود در جبهههای مختلف دچار ریزش شده است. در سال 91 سه چهارم طول معبر شمالی به داخل گود سقوط کرده است. این ریزشها و رانشهای متعدد و وسیع به دلیل عدم رعایت اصول فنی و ویژه برای گودبرداریهایی از این دست یعنی اجرای شمع با عمق مناسب در پیرامون گود میباشد که تا کنون در پروژههای بسیاری خسارت به بارآورده است. همچنین در پی این گودبرداری غیراصولی، در کنار تمام تخلفاتی که به ذکر برخی از آنها پرداختیم، خسارات زیادی به خانههای اطراف و حتی مسجدی نزدیک پروژه به شکل ترکهای عمیق در تمام وجوه بنا اعم از کف، دیوار و سقف وارد آمده و به کلی آنها را ناامن و غیرقابل استفاده کرده است.
خسارات وارده به بناهای اطراف به شکلی بوده که از سوی شهرداری منطقه برای برخی اهالی اخطاریه عدم ایمنی و تخلیه آمده است. در پی این اخطاریه مالک اقدام به خرید این واحدها کرده که در پی آن نیز مشکلاتی برای مالکین به وجود آمده است.
اهالی منطقه اقدامات زیادی برای رسیدگی مسئولین به این مشکلات کردهاند. تا کنون نامههایی زیادی برای شهرداری منطقه، شورای شهر ، کمیسیون اصل 90 مجلس و وزارت راه و شهرسازی ارسال شده و پس از پیگیریهای زیاد، دستور توقف پروژه نیز تا زمان پایدارسازی گود و ایمنسازی ساختمانهای مجاور از سوی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران صادر و به مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران ابلاغ شده است؛ اما متاسفانه علیرغم تمام پیگیریها و شکایات اهالی به مراجع قانونی که تصویر برخی از آنها را مشاهده مینمایید، همچنان کارفرما با حمایتهایی که از سوی برخی مسئولین دارد به کار خود ادامه داده و صدای مردم به جایی نرسیده است.
در آخر این سوال مطرح میشود که خلا قانونی این گونه مصوبات که در امر ساخت و ساز در شهرها دخالت و تاثیر مستقیم دارند چیست که چنین تخلفاتی از جریان همین ساز و کارهای ظاهراً قانونی انجام میشود؟ و اینکه تا چه زمانی باید شاهد تکرار همه روزه این گونه تخلفات در سطح شهر باشیم؟
[font]تصویر نامه مدیرکل راه و شهرسازی برای توقف عملیات ساختمانی که شهرداری و پیمانکار توجهی به آن نکردند![/font]