ایران شهرساز
ساماندهي و مکان يابي جایگاههای سوخت رساني با استفاده از GIS - نسخه‌ی قابل چاپ

+- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com)
+-- انجمن: چیدمان جدید ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1592)
+--- انجمن: دانلودهای شهرسازی و معماری(عضویت طلایی) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1728)
+---- انجمن: مقالات فارسی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1730)
+----- انجمن: GIS (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1771)
+----- موضوع: ساماندهي و مکان يابي جایگاههای سوخت رساني با استفاده از GIS (/showthread.php?tid=22571)



ساماندهي و مکان يابي جایگاههای سوخت رساني با استفاده از GIS - msharifi - ۱۳۹۳-۴-۱۳

مکانیابی صحیح و اصولی عناصر اصلی و خدمات شهری ، می توانند نقش آفرینی موثر در نظم بخشیدن به عملکرد و سازماندهی فضایی شهر داشته باشد ، شبکه جایگاه های سوخت رسانی، از جمله اجزاء شبکه خدمات شهری است که به عنوان تامین کننده سوخت شبکه حمل و نقل درون و برون شهری عمل نموده و به نوبه خود از لحاظ تردد خودروها، شهرسازی، ایمنی و مسائل زیست محیطی دارای اهمیت است.
يكي از عمده ترين اهداف اين بحث، شناسايي و تعيين مکان هاي مناسب جايگاه هاي سوخت رساني در سطح مناطق خدماتی است و همچنين تخمين و تعيين تعداد و محل پمپ بنزين هاي مورد نياز است. هدف مشخص نمودن موقعيت هاي مناسب جهت احداث ايستگاه هاي پمپ بنزين در قالب استفاده از يك مدل برنامه ريزي رياضي مکان مبنا مي باشد، بطوريكه با حداقل تعداد جایگاه سوخت، امكان حداكثر پوشش دهي در سطح شهر فراهم آيد.
بمنظور ارائه و تعيين الگوی بهينۀ توزيع جايگاهها در یک شهر ، پروسة مکانيابي شامل تعدادي اهداف و قيود متفاوتی ميباشد، و مدل رياضي طرح بصورت يک مسئلة بهينه يابي مقيد با اهداف چندگانه خواهد بود. با توجه به موارد مطرح شده، اهدافی که در ساخت مدل و انجام اين مطالعات می بایست مد نظر قرار گیرند عبارتند از:

1- انجام سوختگيري در مجاورت محل سکونت يا پارکينگ اصلي خودرو، جهت کاهش طول سفرهاي ناشي از سوختگيري و رفاه بيشتر شهروندان.

2-هدايت تقاضای ناشی از سوختگيری به مناطق داراي بار ترافيکي کمتر .

3- سترسي مناسب به محل جايگاههای سوخت از مسيرهاي پر تردد شهري نظير اتوبانهاي مجاور .

4- دسترسي مناسب جايگاههای سوخت به مراکز فوريتي نظير آتش نشاني، اورژانس و غيره.

5- رعايت ملاحظات ايمني نظير فاصلة مناسب مکان جايگاههای سوخت از مراکز حساس شهري
(برجهای مسکونی و ....)

6- امکانپذيري ساخت جايگاههای سوخت از نظر شبکة گازرساني، برق و مسائل فني .

7- استفاده چند منظوره ( فعالیتهای مختلف اعم از .... از ايستگاههایي که مغایرتی با مسائل ترافیکی ، مسائل مالکیتی و طرحهای بالادستی نداشته باشد

8- مطالعه امکان پذیری احداث جایگاههای سوخت در مجتمع های بزرگ مسکونی

9- مکان یابی با در نظر گرفتن طرحهای بالادستی ( طرح جامع و تفصیلی ، طرحهای موضوعی و موضعی ،مطالعات جامع ترافیکی، مطالعات جامع زیست محیطی، مطالعات جامع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی،مطالعات صورت گرفته مشابه در مناطق شهرداری و دیگر ارگانها ،نمونه های کار شده در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته )

در کشور ما شبکة جايگاههاي سوخت رساني وسايل نقليه شهري به عنوان يکي از مراکز مهم خدمات شهري، به شمار مي رود. امّا با توجه به برخي از مسائل و مشکلات، امروزه با نارسائي هاي گسترده اي درکشور و مخصوصاً در شهر تهران روبرو مي باشد. شبکۀ فعلي جايگاه‌هاي سوخت با توجّه به گسترش ناوگان حمل و نقل، علاوه بر کمبود ظرفيت سوخت رساني، عمدتاً به سبب توزيع نامناسب جغرافيايي، جوابگوي نيازها نمي باشد لذا لازمست جهت ارائه الگوي توسعۀ شبكه جايگاههاي سوخت شهری با بررسی مطالعات و پروژه ها و تجارب جهانی مدل مكانيابي بهينه جايگاهها با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی مورد بررسی قرار گيرد تا توزيع صحيح جايگاهها در سطح شهر علاوه بر جلوگيري از مشکلاتي که در آينده بر شهر تحميل ميگردد، مانع از اتلاف انرژي و بهره وري از امکانات و منابع موجود گردد.


RE: ساماندهي و مکان يابي جایگاههای سوخت رساني با استفاده از GIS - Urbanist - ۱۳۹۳-۴-۱۳

ممنون اما بیش از همه پایان نوشته رو قبول دارم در مورد بقیه باید بگم به نظرم بعضی هاش مال ایران نیست یا کلا اشتباه هست:
1.در ایران شهروندان از پارکینگ عمومی استفاده نمیکنن، پارکینگ ها در قطعات مسکونی تامین میشه، در مناطق اداری هم اصولا پارکینگی وجود نداره پس نمیشه برنامه ریزی کرد بر این اساس
2.تحمیل بار ترافیکی به مناطق بدون بار ترافیکی اشتباهی هست که مرتبا در ایران تکرار میشه، اگر جایی بار ترافیکی نداره دقیقا به همین دلیل املاک گران تری داره پس نباید در این محور ها بار ترافیکی تحمیل بشه
3. دقیقا درست هست فقط بعضی از همکاران مجاورت و نزدیکی با بزرگراه با این که درون بزرگراه جایگاه اشتباه بشه اشتباه میگیرن تقریبا تمامی جایگاه های جدید دقیقا در کناره بزرگراه های درون شهری احداث شدن که باعث کاهش سرعت و انباشت خودرو در بزرگراه ها شده
4. کاملا درست هست، اما نکته قابل توجه جهت بزرگراه ها هست، بزرگراه حکیم تهران با همین اصول مکان یابی شده آتش نشانی در فاصله دویست متری جایگاه سوخت است اما در جهت مسیر بعد از جایگاه یعنی فاصله دویست متری باید مسیر هفت هزار متری طی کنه تا به جایگاه برسه کافی بود محل جایگاه با آتش نشانی عوض بشه زمان احداث
5. رعایت نمیشه معمولا مراکز حساس اعمال نفوذ میکنن تا جایگاه بهشون نزدیک باشه، اصل درستی هست اما مشکلات مدیریتی مانع میشه تا اجرا بشه
6. اصل درستی هست اما رعایت نمیشه
7. کاملا درست است اما فشار ارگان های شهری به ویژه شهرداری و اماکن مانع میشه جز در جایگاه های بین شهری که محقق میشه چنین موردی
8. معمولا امکان پذیر نیست چون بخش بزرگی از مشائات و محوطه به دلیل حریم ایمنی غیر قابل مصرف میشه و بازده اقتصادی نداره با توجه به قیمت ملک در ایران
9.معمولا تناقضات اساسی با هم دارن طرح ها در بند های خودشون که مشکل میشه رعایت بشن