رفوژ (refuge ) یا جزیره میانی - نسخهی قابل چاپ +- ایران شهرساز (https://www.iranshahrsaz.com) +-- انجمن: چیدمان قدیمی ایران شهرساز (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1591) +--- انجمن: تالار شهرسازی و معماری و رشته های مرتبط (رایگان) (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=67) +---- انجمن: کارشناسی ارشد شهرسازی (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=1218) +----- انجمن: طراحی شهری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=70) +------ انجمن: گفتگو پیرامون طراحی شهری (https://www.iranshahrsaz.com/forumdisplay.php?fid=998) +------ موضوع: رفوژ (refuge ) یا جزیره میانی (/showthread.php?tid=11708) |
رفوژ (refuge ) یا جزیره میانی - .Utopia - ۱۳۹۱-۵-۹ هدف از احداث این برآمدگی ها در وسط معابر سواره رو ، ایجاد فضایی امن برای عابرین پیاده در میان تردد وسایل نقلیه است . گاهی رفوژها ترکیبی از فضای سبز خواهند بود و یا تنها با کفسازی و ارتفاعی مشخص و متفاوت ، ساخته می شوند . نکاتی مهم درباره رفوژها - لبه های رفوژ ها بایستی زاویه ای نرم داشته باشد ( زاویه تند و قائمه نباشد .) چرا که اغلب دیده شده که عابرین پیاده و یا خودروهای سواره آسیبهای شدیدی را در برخورد با این لبه ها تجربه کرده اند . [b]
- این مکان را می توان توسط رنگ و خطوط خاصی برای عابرین و سواره مشخص نمود . همچنین به کارگیری تابلو و علائم هشداردهنده بسیار مفید خواهد بود . مقصود از انعطاف پذیری ، فرم نرم و قابل شکلگیری این تابلوهاست چراکه اغلب آسیب دیدگی عابرین و خودروها در اثر برخورد با علائم هشداردهنده فلزی بوده است . - نوع کفسازی در رفوژها بسیار مهم است چراکه در فصول بارندگی و یخبندان ، در صورت عدم استفاده از کفپوش های جذبی و یا متخلخل ، شاهد لغزندگی و زمین خوردن افراد در این قسمت خواهیم بود . - پوشش گیاهی مناسب و سازگار با اقلیم ، و توجه میزان رشد در ریشه ها و بدنه گیاه و میزان آلودگی در فصل خزان . دو پیشنهاد 1- ترکیبی از سرعتکاه و سرعتگیر با رفوژ و بریدگی عبوری در این محل ها بسیار مفید است . این جمله بدین معناست که همیشه بهترین محل برای عبور از خیابان قسمتی از که سرعتگیر وجود دارد و یا نزدیک میدان است . چراکه راننده از سرعت خود می کاهد و عابر پیاده می تواند از این محل تردد نماید البته به شرط وجود خط کشی عابر پیاده براساس محاسبات مهندسین ترافیک . بنابراین می توان با طراحی بریدگی تردد عابرین پیاده در رفوژ ، مقابل سرعتگیر مکانی امن برای تردد فراهم کرد . 2- به کارگیری رفوژهایی که به صورت صفحاتی به هم متصل می شوند . این نوع از جزیره های میانی این مزایا را دارد : - مقرون به صرفه هستند و می توان از پلاستیک های فشرده بازیافتی و بسیار مقاوم استقاده نمود . و یا مصالح دیگر را میتوان به کار گرفت . - قابلیت تحمل وزن های بالا را دارند . - نصب سریع و آسان ، نصب قطعات در کمتر از یک ساعت . نصب این قطعات به وسیله پیچ کردن و قابلیت برداشتن سریع آن در صورت اجرای تغییرات ترافیکی . - نیازی به حفاری و هزینه های کندن زمین نیست . - نیازی به هزینه های تامین و اجرای آسفالت نیست . - در صورت عبور و اجرای تاسیسات زیرزمینی از زیر این قطعات ، قابلیت دسترسی سریع به این تاسیسات فراهم می شود . توجه شود که این قطعات را میتوان در محورهای کناری خیابان هم به کار برد مانند کریدورهای دوچرخه سواری . چراکه اغلب مشکلات شهری ما حفاری های پی در پی و نامنظم آسفالت و چاله های پس از آن است . - مدولار بودن و قابلیت به کارگیری زیباسازی شهری روی این قطعات . - به کارگیری مدل هایی از کفپوش ها که در فصل یخبندان ، لغزنده نشود . [b] [/b][b] [/b] |